CBR 1100 xx Super Blackbird – 2005; ’lynhurtig sports tourer’

En Black Bird er en lynhurtig sports tourer. Der er ikke de store muligheder for justering af opsætning. Jeg må så med et skævt smil konstatere, at det ikke har været nødvendigt, selvom den både har været på tur med to på, og på bane. Maskinen er en kompromis cykel, og den bliver aldrig en ørn til banekørsel, og den bliver aldrig en ørn på søndagsturen, hvis der køres for langsomt. Til gengæld er den perfekt når tempoet øges. Passageren kan på langturen klage over en lidt skarp knævinkel, og fodhvilere uden gummi, men ellers klarer den opgaven fint. For gamle tykke mennesker ( som mig : -), er der langt frem til styret, hvilket kan give noget ømhed i arme og skuldre efter søndagsturen. Til gengæld er den vel noget nær det optimale på ferieturen, når der køres i lidt hurtigere tempo. Den styrer og bremser perfekt, og netop den tidligere nævnte kørestilling, kommer virkelig til sin ret, når alpevejene skal udfordres. Man er ikke i tvivl om hvor forhjulet er, man har 100 % føling med

maskinen. Kort sagt, køres der godt til, fås det ikke bedre. Man skal opleve den på de tyske motorveje. Det er fantastisk at føle hvor stabil den er, selv ved meget høj fart. Uanset om man kun aktiverer den ene bremse, så bremses på begge hjul samtidig. Systemet hedder DCBS.
Specifikationer:
Motor: 4 cylindret, vandkølet
Volumen: 1137 m3
Boring/ Slag 79 x 58 mm
Kompression 11: 1
Ventiler/ cylinder : 4
Effekt: 152 HK/ 9.500 o./min.
Max drejn. moment: 119 Nm/ 7.250 o./min.
Antal gear: 6
Transmission: Kæde
Forbremse: 2 skiver
Bagbremse: 1 skive
Aksel afstand: 1.490 mm
Stel: Aluminium
Sædehøjde: 810 mm.
Vægt tør: 227 kg.
Tankvolumen: 23 liter
Farve: Sølv- blå, grå og sort
Udstyr: Start spærre
Der har ikke været nogle mekaniske problemer. Den har nu kørt 24.000 km. Alle service eftersyn har været overholdt, hvilket har givet anledning til udskiftning af sliddele som f.eks. dæk, bremser, olie etc.
Jeg har udskiftet udstødningen med en komplet akrapovic udstødning, andet luftfilter, og power commander. Det har givet mere power ( ca. 16 HK. - var det så de kr. 15.000 værd ? Næ ....
Jeg købte den for kr. 205.000 fra ny.
Hvis jeg fik lov til at ændre den, så den passede mig perfekt, så skulle de bagerste fodhvilere have gummi på, og flyttes 4 cm. længere ned. Styret skulle 5 cm. tættere på føreren, og den skulle have haveriblink. Nok også et lille ønske om at kåben blev smallere forneden, således at den ikke bliver ridset ved kraftig nedlægning.
Ingen tvivl om at det er en perfekt motorcykel, jeg anbefaler den også gerne til venner, der har samme behov som mig.