Hævekit : Götz

Jeg har lige monteret et Götz hævekit på en XT600 3TB fra 2000. her er mine erfaringer.

Kittet var lidt dyrt (ca. 600kr svjh), og desværre forløb bestillingen ved Götz forløb ikke gnidningsløst. Kittet består at to forgaffelbensforlængere og et beslag til at montere på bagdæmperen.


Forgaffelbensforlængerne er lavet at stål, og virker meget tunge 300g pr. stk. eller sådan noget. De forlænger forgaflen ca. 7cm. Monteringen er problemfri når man har fået cyklen blokket op, og de forlænger gaflen så meget, at jeg skal have en ny bremseslange. Jeg får lavet en bremseslange på 117cm fra midt øje til midt øje. Øjet i den ene ende skal være helt lige. Øjet i den anden ende skal være vinklet 30grader eller der omkring. Prisen ligger omking 200kr for en bremseslange. Speedometerkablet skal være ca 7cm længere end std. Hvordan jeg får fat i det har jeg endnu ikke fundet ud af.

At forlænge bagdæmperen var mere bøvlet. Først tog det mig ret lang tid at forstå at beslaget skulle sidde i toppen af dæmperbenet, og ikke i bunden. Der fulgte ingen tegninger med. Der mangler en 12mm bolt i kittet man skal skal skaffe. Den skal sidde i der hvor der er gevind i den ene side. Ret amatør-agtigt at den bolt ikke følger med. Jeg mener, hvem har en ca. 6cm lang 12mm fingevind bolt liggende. Når man så har boltet forlængerbeslaget fast (Brug locktite) så er bagdæmperen så lang, at jeg fandt det nødvendigt at afmontere baghjulet og højrepassagerfodhviler for at få plads til at mokke den på plads under en masse asen og masen og bøvlen rundt. Bagdæmperen er så lang nu, at den er trykket 2-3mm sammen når bagsvingeren er trykket helt i bund. Den klemmer simpelthen kæden fast mellem bunden af bagsvingeren og et stelrør beklædt med en gummi rulle. Når XT'eren står på hjulene trykkes bagdæmperen let sammen, så kæden løber frit, men det er ikke smart.

Så er cyklen blevet små 10cm højere, og det ser bare rigtigt godt ud. Kittet er ikke til andet end at få Yamaha'en til at se smart ud. Det klarer det til fulde. Jeg er 196 og har lange ben. Jeg har ingen problemer med forlængelsen. Men en anden, der også er over 190 havde problemer med at nå jorden sikkert. Desværre er sidestøttebenet nu alt alt for kort. Det skal forlænges mellem 6 og 9 cm. Det burde man kunne få gjort ved enhvert fusker-autoværksted eller en rigtig god gammel smed for nogle øl eller et par 100kr sedler.

Mojn Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85 Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)

 

Karakter: 2/5 (dårligt produkt)